مقالات مقالات .

مقالات

شکلات تلخ برای لاغری

هر چه مقدار کاکائو بیشتر و شکر کمتر باشد، طعم شکلات تلخ تر است و مقدار کمی از آن یک میان وعده سالم محسوب می شود. شکلات تلخ رنگ تیره ای دارد و حاوی 5 تا 100 درصد کاکائو می باشد. اکثر برندها 70، 85 یا 90 درصد کاکائو دارند. به عنوان یک قانون کلی، این شیرینی تلخ باید حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد. شکلات تلخ در انواع مختلف نیمه شیرین، شیرین و شیرینی تلخ طبقه بندی می شود.
شکلات تلخ با کاکائو زیاد و خالص، ارزش غذایی بالایی دارد. این ماده غذایی با کیفیت سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، مس، پتاسیم، فسفر، روی، سلنیوم، منگنز و چند ماده معدنی ضروری دیگر برای سلامتی می باشد. ویژگی اسیدهای چرب کاکائو هم بسیار عالی است. چربی شکلات تلخ اکثرا اشباع‌ نشده (چربی خوب) می باشد. همچنین حاویِ محرک‌ هایی مانند کافئین و توبرومین است.

 


خواص شکلات تلخ

این شیرینی تلخ دارای خواص بسیاری برای سلامتی می باشد. مهمترین آنها عبارتند از:


1- بهبود توانایی مغز

شکلات تلخ به بهبود توانایی های مغز و بیماری های ناشی از عدم عملکرد شناختی آن مانند آلزایمر و پارکینسون کمک می کند. مصرف مرتب این شیرینی تلخ به نوروپلاستی (ترمیم مجدد نورورن های عصبی) مغز نیز کمک می نماید و زوال عقل را که با تخریب تدریجی سلول های مغز همراه است، را کاهش می دهد. زیرا دارای ماده ای به نام فلاونول است.


2- کاهش فشار خون

فلاونول های موجود در شکلات تلخ به تولید نیتریک اکساید در بدن کمک می کند. نیتریک اکساید به عنوان یک عامل آنتی کسیدان و گشاد کننده عروق خونی محسوب می شود. در نتیجه به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون کمک می نماید. افرادی که روزانه شکلات تلخ مصرف می کنند نسبت به افرادی که مصرف شکلات شیری در آنها بالا است، فشار خون کمتری دارند.


3- حفظ سلامت دندان

کاکائو دارای یک عامل ضد باکتری است که می تواند باکتری های مخرب دهان را از بین ببرد و به حفظ سلامت مینای دندان کمک کند. همچنین شکلات تلخ به سفید شدن دندان ها کمک کرده و از بوی نامطبوع دهان جلوگیری می کند.


4- تاثیرات ضد التهابی

التهاب بخشی از پاسخ ایمنی بدن نسبت به عوامل میکروبی و مواد مضر می باشد. اما این شرایط اگر طول بکشد و مزمن شود، برای بدن خطرناک بوده و خطر ابتلا به برخی از بیماری¬ ها مانند دیابت، کبد چرب، آرتریت و سرطان را افزایش می دهد. ترکیبات ضد التهابی که در شکلات تلخ وجود دارند، ممکن است در کاهش التهابات کمک نمایند. یک مطالعه با بررسی نقش مصرف شکلات تلخ بر سیستم ایمنی بدن نشان داد که مصرف روزانه شکلات تلخ می¬ تواند فعالیت برخی از ژن های دخیل در سیستم ایمنی را کنترل و تنظیم کند.


شکلات تلخ برای لاغری

یکی دیگر از خواص شکلات تلخ رسیدن به وزن ایده آل و لاغری می باشد. شکلاتی که بالای 70 درصد باشد در لاغری و کاهش وزن به سنتز چربی کمک می کند. در غیر این صورت، قند و شکر بالایی را به بدن رسانده که این موضوع باعث دریافت کالری بالا می شود. یعنی مصرف شکلات به جای تاثیر بر لاغری به چاقی کمک خواهد کرد. شکلات تلخ برای لاغری خواصی را به همراه دارد که عبارتند از:

 


1- افزایش سوخت و ساز بدن

یکی از تاثیراتی که ترکیبات شکلات تلخ به همراه دارد، بهبود بخشیدن سوخت و ساز بدن می باشد. شکلات تیره سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که باعث تقویت متابولیسم بدن می ‌شود. در نتیجه به فرآیند کالری ‌سوزی سرعت می بخشد. طبق مطالعات انجام شده، شکلات تلخ در نحوه سنتز اسیدهای چرب بدن تاثیرگذار است و موجب کاهش جذب چربی‌ ها و کربوهیدرات‌ ها می ‌شود.


2- کنترل اشتها

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف به موقع شکلات تلخ از پرخوری های غذایی (غذاهای پر چرب، شیرین و شور) به شدت جلوگیری می کند. زیرا این خوراکی خوشمزه احساس سیری ایجاد می نماید. به این منظور، 20 دقیقه قبل و 5 دقیقه بعد از وعده های غذایی، شکلات تلخ مصرف کنید. این امر اشتهای شما را نصف می کند.


3- افزایش متابولیسم بدن

افزایش فرآیند سوخت و ساز بدن با دریافت اسیدهای چرب موجود در شکلات تلخ تا حد مطلوبی ایجاد خواهد شد. در نتیجه‌ ی این موضوع، کاهش بافت‌ های چربی در بدن به وجود می آید. زیرا اسیدهای چرب موجود در آن به سنتز چربی‌ های بدن، هضم و جذب چربی و کربوهیدرات در بدن کمک خواهد کرد.


4- کاهش استرس

عوامل متعددی در بالا رفتن وزن موثر هستند که یکی از آنها استرس می باشد. استرس سبب ترشح اسید معده و در نتیجه احساس گرسنگی می‌ شود. مصرف روزانه شکلات تلخ می‌ تواند از استرس و پرخوری ناشی از آن، به طور قابل ملاحظه‌ ای جلوگیری نماید.


5- افزایش عملکرد ورزشی

شکلات تلخ حاوی ترکیبات ضد التهابی بسیاری است که در ترکیبات آن نیز منیزیم وجود دارد. منیزیم به کاهش احساس درد و التهابات ناشی از ورزش کمک می ‌کند. این موضوع باعث شده فرد همواره میل به ورزش و ادامه به فعالیت بدنی داشته باشد تا از آن به عنوان محرکی برای لاغری در کنار تناسب اندام بهره ببرد. وقتی احساس خوبی از روند لاغری ایجاد شود، قطعا انگیزه بیشتری برای ورزش کردن وجود خواهد داشت. اگر قرار است تمرینات سخت ورزشی را پشت سر بگذارید، پیشنهاد می ‌کنیم یک اونس (حدود 28 گرم) شکلات تلخ ساعاتی قبل از ورزش مصرف نمایید.


بهترین زمان مصرف شکلات تلخ برای لاغری

با توجه به اینکه شکلات تلخ درصدهای مختلف دارد، بهتر است نوعی را انتخاب نمود که درصد کاکائوی آن بالا و شکر کمتری داشته باشد. شکلات ‌هایی که 70 درصد به بالا هستند، طعم کمی تلخ ‌تری دارند و مناسب ‌تر هستند. ترجیحا انواع 79 یا 80 درصد گزینه‌ های مناسبی برای لاغری می باشند. اما اگر می ‌توانید طعم تلخ بالای 90 درصد را تجربه کنید، تاثیر مطلوبی را دریافت خواهید کرد. شکلات تلخ برای لاغری باید به مقدار متعادلی مصرف شود. بیش از 28 گرم در روز ممکن است نه تنها به کاهش وزن کمک نکند، بلکه باعث ذخیره چربی در بدن نیز شود.
مصرف یک قطعه شکلات تلخ در صبحانه می ‌تواند خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی را به بدن برساند و انرژی بالایی برای انجام فعالیت‌ های روزانه ایجاد نماید. اما برای نتیجه از آن به منظور لاغری لازم است آن را به مقدار 5 الی 28 گرم، طبق نیاز بدن، به مدت 30 الی 60 دقیقه قبل از ورزش مصرف نمود. از این طریق می ‌توان چربی ‌سوزی را افزایش داد.

 


عوارض زیاده روی در مصرف شکلات تلخ

زیاده روی در مصرف آن می‌ تواند زمینه بروز مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد. همچنین سبب تشدید بروز کهیر شود. زیاده روی در مصرف آن، زمینه افزایش اضطراب را به دنبال دارد. مصرف شکلات تلخ برای بیماران کلیوی توصیه نمی ‌شود.


سخن پایانی

زمانی از تمام فواید شکلات تلخ برای لاغری نتیجه خواهید گرفت که از رژیم غذایی و فعالیت ورزشی مناسب نیز پیروی کنید. برای پیشگیری از گرسنگی و پرخوری بهتر است 30 دقیقه قبل از غذا، شکلات تلخ مصرف شود. اما اگر می‌ خواهید متابولیسم بدن را با استفاده از کافئین موجود در شکلات تلخ بالا ببرید، توصیه می ‌کنیم آن را به همراه یک فنجان قهوه سبک حدود 20 الی 30 دقیقه قبل از ورزش میل نمایید. شکلات تلخ کالری و چربی زیادی دارد که در صورت مصرف بیش از حد ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشد. لازم به ذکر است برای گرفتن رژیم شکلات تلخ حتما با متخصص تغذیه و رژیم درمانی آنلاین مشورت نمایید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۴۲:۰۸ توسط:هاما موضوع: نظرات (0)